Des del 28 de maig s’aplica en a Espanya el Reial decret llei 24/2021, que modifica tant la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris com la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial i transposa diverses directives de la Unió Europea entre les quals s’inclou la Directiva (UE) 2019/2161 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de novembre, en el que concerneix a la millora de l’aplicació i la modernització de les normes de protecció dels consumidors.
Aquesta nova normativa afecta de ple a qualsevol empresa que tinga ressenyes en qualsevol repositori d’Internet, perquè té a veure amb les ressenyes falses.
I és que, aquesta directiva argumenta que «els consumidors confien cada vegada més en les ressenyes i aprovacions d’altres consumidors quan prenen decisions de compra» i, per això, passa a considerar una pràctica «deslleial per enganyosa» afegir o encarregar a algú «que incloga ressenyes o aprovacions de consumidors o usuaris o aprovacions socials amb la finalitat de promocionar béns o serveis». La llei també penalitza posar en valor valoracions afegides per consumidors «sense prendre mesures raonables i proporcionades per a comprovar que aquestes ressenyes pertanyen a tals consumidors i usuaris».
Les sancions lleus aniran d’entre 150 i 10.000 euros, les greus entre 10.001 i 100.000 euros i les molt greus entre 100.001 i 1.000.000 euros.
Modificacions en la llei
Concretament, s’han realitzat les següents modificacions legislatives:
- Modificacions de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris.
S’afigen dos nous apartats a l’article 20 Informació necessària en l’oferta comercial de béns i serveis.
- En aquells casos en els quals es proporcionen resultats de cerques sobre productes i serveis oferits per empreses o consumidors, s’imposa l’obligació de facilitar els criteris tinguts en compte a l’hora de posicionar els resultats i la seua rellevància. Aquesta informació ha d’aparéixer, a més, de manera específica i accessible en el mateix lloc on s’ofereixen els resultats (article 20.3).
- L’empresari que facilite l’accés a ressenyes sobre productes i serveis haurà d’informar si garanteix o no que les ressenyes han sigut realitzades per consumidors o usuaris que veritablement hagen adquirit el producte. A més, ha de donar informació de com processa les ressenyes (article 20.4).2. Modificacions de la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial
- Es modifica l’article 26 relatiu a Pràctiques comercials encobertes, per a considerar deslleial atorgar una classificació superior a un bé sense revelar que la mateixa obeeix a publicitat retribuïda o a un pagament específic (article 26.2).
- Es modifica l’article 27 en relació amb pràctiques enganyoses:
- Afegir ressenyes que s’identifiquen com de consumidors o usuaris reals sense que s’hagen pres les mesures raonables i proporcionades per a garantir que realment pertanyen als mateixos (article 27.7).
- Afegir o encarregar a tercers que incloguen ressenyes o aprovacions de consumidors falses, o distorsionar-les, amb la finalitat de promocionar béns o serveis (article 27.8).Amb la nova llei, comprar ressenyes falses per a publicar en “Google”, “Trustpilot ” o altres plataformes, estarà penat en considerar-se frau. Les ressenyes falses enganyen el consumidor durant el procés de compra i genera una situació d’avantatge, sobre la base d’engany, per a les empreses.
Però a més existeix una possibilitat jurídica per a poder lluitar i posar fi a les ressenyes falses, que per desgràcia, pateix qualsevol empresa.
Be the first to comment