Nova llei contra les ressenyes falses d’internet

Multes, tancament d'establiment i requisa de mercaderies per als qui usen ressenyes falses

Marketing Digital
Marketing Digital. Imagen de archivo.
Puntua del 1 a 5 estrellas

Des del 28 de maig s’aplica en a Espanya el Reial decret llei 24/2021, que modifica tant la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris com la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial i transposa diverses directives de la Unió Europea entre les quals s’inclou la Directiva (UE) 2019/2161 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de novembre, en el que concerneix a la millora de l’aplicació i la modernització de les normes de protecció dels consumidors.

Aquesta nova normativa afecta de ple a qualsevol empresa que tinga ressenyes en qualsevol repositori d’Internet, perquè té a veure amb les ressenyes falses.

I és que, aquesta directiva argumenta que «els consumidors confien cada vegada més en les ressenyes i aprovacions d’altres consumidors quan prenen decisions de compra» i, per això, passa a considerar una pràctica «deslleial per enganyosa» afegir o encarregar a algú «que incloga ressenyes o aprovacions de consumidors o usuaris o aprovacions socials amb la finalitat de promocionar béns o serveis». La llei també penalitza posar en valor valoracions afegides per consumidors «sense prendre mesures raonables i proporcionades per a comprovar que aquestes ressenyes pertanyen a tals consumidors i usuaris».

Les sancions lleus aniran d’entre 150 i 10.000 euros, les greus entre 10.001 i 100.000 euros i les molt greus entre 100.001 i 1.000.000 euros.

Modificacions en la llei

Concretament, s’han realitzat les següents modificacions legislatives:

  1. Modificacions de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris.

S’afigen dos nous apartats a l’article 20 Informació necessària en l’oferta comercial de béns i serveis.

  • En aquells casos en els quals es proporcionen resultats de cerques sobre productes i serveis oferits per empreses o consumidors, s’imposa l’obligació de facilitar els criteris tinguts en compte a l’hora de posicionar els resultats i la seua rellevància. Aquesta informació ha d’aparéixer, a més, de manera específica i accessible en el mateix lloc on s’ofereixen els resultats (article 20.3).
  • L’empresari que facilite l’accés a ressenyes sobre productes i serveis haurà d’informar si garanteix o no que les ressenyes han sigut realitzades per consumidors o usuaris que veritablement hagen adquirit el producte. A més, ha de donar informació de com processa les ressenyes (article 20.4).2. Modificacions de la Llei 3/1991, de 10 de gener, de Competència Deslleial
  • Es modifica l’article 26 relatiu a Pràctiques comercials encobertes, per a considerar deslleial atorgar una classificació superior a un bé sense revelar que la mateixa obeeix a publicitat retribuïda o a un pagament específic (article 26.2).
  • Es modifica l’article 27 en relació amb pràctiques enganyoses:
    • Afegir ressenyes que s’identifiquen com de consumidors o usuaris reals sense que s’hagen pres les mesures raonables i proporcionades per a garantir que realment pertanyen als mateixos (article 27.7).
    • Afegir o encarregar a tercers que incloguen ressenyes o aprovacions de consumidors falses, o distorsionar-les, amb la finalitat de promocionar béns o serveis (article 27.8).Amb la nova llei, comprar ressenyes falses per a publicar en “Google”, “Trustpilot ” o altres plataformes, estarà penat en considerar-se frau. Les ressenyes falses enganyen el consumidor durant el procés de compra i genera una situació d’avantatge, sobre la base d’engany, per a les empreses.

Però a més existeix una possibilitat jurídica per a poder lluitar i posar fi a les ressenyes falses, que per desgràcia, pateix qualsevol empresa.

Vicente Navalón Pardo
Acerca de Vicente Navalón Pardo 749 Articles
Per tradició familiar fuster, per voluntat propia llibrer, per vocació informàtic. Actualment treballe a l'Associació de Comerciants de Benetússer com administratiu e informàtic. Intente tirar una maneta als comerços que tenen interès en digitalizar-se. A més duc un blog dedicat a l'Advaita, no dualitat i temes semblants.

Be the first to comment

Leave a Reply

Tu dirección de correo no será publicada.


*