Indice de contenidos / Index de continguts
Internet ha canviat el concepte d’empresa tradicional, d’això no hi ha cap dubte. Els negocis ‘de tota la vida’ s’han vist obligats a modernitzar-se per a ser competitius, obrint-se a vies fins llavors desconegudes, com el comerç electrònic. ‘Adaptar-se o morir’, segons la filosofia darwiniana. El risc per als empresaris està, precisament, en no fer res.
Si ens referim als negocis purament locals, la digitalització és una cosa quasi obligada. Una botiga de barri, una farmàcia o un electricista, per exemple, només poden vendre els seus productes o serveis en una àrea geogràfica determinada, majoritàriament. Per això és tan important que les persones que estan prop d’aquest tipus d’empreses puguen localitzar-les fàcilment. Ací és on entra en joc el màrqueting local.
Les cerques locals són la porta d’entrada al nostre negoci per a molts usuaris que estan prop de nosaltres. Per a arribar a ells, cal posar en marxa diferents accions, des de geolocalització web fins a campanyes de publicitat segmentada.
La web, el nostre punt de partida
La pàgina web d’un negoci és el millor comercial que es pot tindre; però cal posar-lo a ‘treballar’ sobre una zona determinada. Tota web ha de reflectir clarament totes les dades d’ubicació: adreça completa, telèfons, horari, mapa interactiu amb connexió al GPS de l’usuari, etc. Això és el que es coneix com a sistema NAP (en anglés, Name Address Phone), que busca la coherència en les dades de contacte. Aquests han de ser iguals en la web, però també en altres directoris i llocs rellevants per al sector. Si no hi ha uniformitat, als cercadors (i als clients) els costarà molt més donar amb la nostra empresa. Ull!, tampoc cal ser repetitiu. Si posem la ciutat una vegada i una altra en cadascun dels meta tags de la pàgina, per exemple, el nostre posicionament es veurà penalitzat.
Al marge del NAP, per a millorar el SEO de la nostra web a nivell local no hem d’oblidar-nos tampoc de posar en marxa altres accions “on page”, com l’optimització d’imatges i títols, la revisió de contingut o el desenvolupament d’un disseny “responsive”.
Els directoris locals
Una forma ràpida de millorar el nostre posicionament a nivell local és a través de la presència en directoris locals, com Google My Business, que proporcionen als usuaris una informació resumida i molt directa sobre el nostre negoci. La creació del perfil és una tasca ràpida, i requerirà en general que indiquem el nom de l’empresa, la direcció i el número de telèfon, com a punts més importants. Després podrem afegir fotos, enllaços a la nostra web, etc. Les ubicacions de Google, per exemple, també demanen verificació, per a comprovar que l’establiment presta servei en l’adreça indicada.
La presència en directoris com Bing, Yahoo! i Google pot completar-se amb perfils en llocs de ressenyes, com Yelp o Tripadvisor. Recordem: en tots ells la informació que mostrem ha d’estar actualitzada. En cas contrari crearem confusió.
Vídeo-posicionament
Els vídeos posicionen, atrauen trànsit i afavoreixen el compromís amb els usuaris. El que ocorre és que encara no estan plenament assentats en l’estratègia de màrqueting local de moltes empreses. No obstant això, un videoclip de 30 segons pot ser més efectiu per al nostre negoci que, per exemple, un post. El procés de producció és més costós, certament, però també pot ser més rendible.
Youtube és el segon cercador més emprat del món, i els vídeos que allí pugem també estaran en els resultats orgànics de Google. Això permet al nostre negoci adquirir una visibilitat potencial innegable.
Per a posicionar adequadament els nostres vídeos, hem de partir d’un estudi previ de paraules clau. Tot seguit, abans de pujar a Youtube el nostre treball, hem d’optimitzar principalment aquests tres punts: títol, descripció del vídeo i etiquetes. Podem afegir nostra paraula clau (keyword) en aqueixos apartats, però hem de procurar no forçar la seua inclusió.
Segmentació publicitària
L’opció de pagament per a posicionar el nostre negoci local en les primeres posicions dels rànquings està en la publicitat en els cercadors. En un àmbit geogràfic tan definit, és bàsic recórrer a anuncis personalitzats amb el nom de la ciutat, codi postal o els botons de contacte de l’empresa més pròxima. D’aquesta forma, es proporciona a l’usuari una informació directa i es redueix el temps de cerca.
Recordem que, tant en SEO com en SEM, tot comença amb un estudi previ de les paraules clau i, a nivell local, la competència per aconseguir les millors “keywords” és més alta. L’important és que en els nostres anuncis s’inserisca correctament la direcció física de l’establiment, perquè l’usuari ens situe geogràficament. La publicitat pot ajudar-nos també a donar eixida a promocions puntuals dirigides directament al nostre públic pròxim. Això també val per a les campanyes i patrocinis que puguem fer en xarxes socials, on la possibilitat de segmentació és total.
El gran desavantatge de les empreses locals és alhora el seu punt fort: es dirigeixen a un mercat tancat i molt específic, però pròxim. Hem de tindre això sempre en ment, i aprofitar tots els recursos digitals disponibles perquè el nostre públic ens conega. Això inclou, com ja hem comentat, l’ús de diferents recursos, des de la publicitat online als directoris. Tot val perquè la nostra PIME aconseguisca una posició preponderant en el seu entorn més immediat.
Be the first to comment